با توجه به تغییر در الگوی مصرف مشتریان و رشد و توسعه ی پلتفرمهای آگهی آنلاین، این امکان برای مشتریان محقق شده است که بتوانند با قیمتی مناسبتر کالای مورد نیاز خود را خریداری نمایند و یا محصولاتی که به آن نیاز ندارند را به فروش برسانند، میلیونها نفر از کسانی که به دنبال خرید و یافتن کالا یا خدمات جدید هستند از میان هزاران آگهی روزانه محصول موردنظر خود را میتوانند پیدا کنند و با استفاده از امکان خرید آنلاین به کالای درخواستی خود دست بیابند. در این مقاله قصد داریم بهترین سایت های خرید و فروش کلاهای دست دوم را معرفی نماییم.
1. سایت دیوار
دیوار اکنون یکی از شناخته شده ترین سایت های خرید و فروش کالای نو و دست دوم بدون واسطه آنلاین است. این پلت فرم روزانه بیش از 6میلیون آگهی فعال منتشر می کند و این آگهی ها دارای تنوع بسیار بالایی هستند این مجموعه در حدود 25میلیون کاربر فعال دارد.
در ان مجموعه درج آگهی فروش اجناس دست دوم رایگان بوده اما برای دستهبندی استخدام و کاریابی نیاز به پرداخت هزینه می باشد. کابران پس از ثبت آگهی می توانند از بخش دیوار من آگهیهای ثبت شده خود را مشاهده و با کلیک روی آن آمار بازدید آگهی را مشاهده نمایند و در صورت نیاز آن را ویرایش کنند همچنین امکان فوری، تمدید یا نردبان برای هر آگهی تعبیه شده که باید برای آن مبلغی را پرداخت شود. برای استفاده از این پلت فرم می توان از نسخه سایت و یا اپلیکیشن ان استفاده نمود.
مهمترین مزیت امن بودن و استفاده مشترکین قابل توجه از پلت فرم میباشد.
یکی از ایرادات این سامانه هزینه بر بودن خدمات دستهبندی استخدام و کاریابی است.
2. کمدا
کمدا پلتفرمی اجتماعی است با هدف ایجاد بستری برای خرید و فروش لباس زنانه دست دوم، کاهش مصرفگرایی و کمک به حفظ محیطزیست میباشد.
کمدا برای ایجاد این بستر راهکارهای خلاقانهای را در نظر گرفته و با برگزاری کمپینهای متنوع، ایجاد شبکه اجتماعی و امکان برقراری ارتباط میان خریداران و فروشندگان، ایجاد کلابهای متنوع، انتخاب اعضای پرفروش و نشاندار کردن آنها در اپلیکیشن، ایجاد کالکشنها و … تلاش میکند رضایت کاربران خود را به دست آورد.
مهمترین مزیت کمدا رابط کاربری جذاب است که آن را از سایر رقبای خود متمایز کرده است. همچنین تمرکز این پلتفرم روی جامعه خانمهای ایرانی، باعث موفقیت و شناختهتر شدن آن شده است. خرید امن نیز یکی دیگر از مزایای کمدا است؛ پول واریزی از سمت مشتریان، تا زمانی که مشتری رضایت خود را اعلام نکرده در حساب کمدا باقی میماند و این به جلب اعتماد سریع کاربران کمک میکند.
یکی از ایرادات مهمی که اکثر کاربران به کمدا وارد میکنند این است که در حال حاضر تعداد انتشار آگهیهای فروش لباس نو در کمدا بیش از تعداد آگهیهای فروش دست دوم شده است. این موضوع مهمی است که توسط سازندگان این پلتفرم باید موردتوجه قرار بگیرد؛ چرا که پایه شکلگیری کمدا، فروش پوشاک دست دوم با اهداف زیستمحیطی بوده است.
3.سایت شیپور
سایت شیپور به منظور مرتفع شدن نیازمندیهای آنلاین راه اندازی شده است و در بیش از ۱۱۰ شهر کشور فعال و در حال ارایه سرویس است. هدف اصلی این پلتفرم برقراری ارتباط بین خریدار و فروشنده است. درواقع افراد و کسبوکارها میتوانند آگهی کالا و خدمات خود را در دسته بندیهای مختلف ثبت کنند. یکی از جدیدترین قابلیتهای اضافه شده به این سایت فروش کالا دست دوم، امکان امتیازدهی به مشاوران املاک و نمایشگاههای خودرو براساس کیفیت خدمات است ا وجود این امکان کاربران می توانند بهترینها را شناسایی نمایند.
از دیگر امکانات این پلتفرم که در دو نسخه اپ و وبسایت به کاربرانش خدمات ارائه میکند و امکان فیلتر پیشرفته جهت دستیابی سریع به آگهی، امکان ایجاد فروشگاه اختصاصی، چت با آگهی دهنده با امکان ارسال تصویر، امکان ثبت و درخواست کارشناسی خودرو، به روزرسانی آگهی و قرار دادن در ویترین، تایید آگهی درکمتر از ۳ دقیقه وپشتیبانی شبانهروزی را فراهم کرده است.
مهمترین مزیت این پلت فرم این است که مشتریان می توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری، با اطمینان کامل کالای خود را سفارش دهند و درصورت رضایت و مطابقت محصول و تایید آن پول به حسب فروشنده منتقل نمایند.
یکی از ایرادات این سامانه هزینه داشتن خدمات انتقال آگهی به صدر به منظور دیده شدن بیشتر، ویترین و نشان تخفیفی است.
4. پیندو
شاید بهتر باشه پیندو را به این شکل معرفی کنیم فروش کالای دست دوم در دیجی کالا!
این پلت فرم توسط دیجی کالا توسعه داده شده است از این پلتفرم برای فروش کالای نو یا در حد نو استفاده می شود. با توجه به آنکه فروش کالای دست دوم در دیجی کالا ممکن نبوده است این مجموعه، پلتفرمی راهاندازی کرده است که این امکان برای مشتریان مقدور باشد.
در پیندو امکان ثبت آگهی و قرار دادن آن در معرض دید کاربران دیجی کالا وجود دارد. با توجهبه ترافیک بالای ورودی به دیجی کالا (ماهانه حدود ۳۶ میلیون نفر!)، استفاده از این پلتفرم میتواند برای فروشندگان فرصتی فوقالعاده باشد. کاربران دیجی کالا میتوانند همزمان قیمت کالای نو و دست دوم را با هم مقایسه کرده و انتخاب بهتری داشته باشند. با وجود اینکه تمرکز پیندو روی خرید و فروش کالاهای دست دوم است، اما امکان ثبت آگهی کالاهای نو و ارائه خدمات نیز در آن فراهم شده است.
میلیونها نفر از کسانی که به دنبال خرید و یافتن کالا یا خدمات جدید هستند از میان هزاران آگهی روزانه محصول موردنظر خود را مییابند و با استفاده از امکان خرید آنلاین به کالای درخواستی خود دست پیدا میکنند.
دستهبندی محصولات پیندو از کالای دیجیتال گرفته تا پوشاک و لوازم آرایش و خدمات است. در صفحه مرتبط با هر کالا میتوان آنها را براساس برند، نوع آگهی، وضعیت کالا، قیمت، معامله امن، عکس دار یا فروشگاهی بودن فیلتر کرد.
مهمترین مزیت آن قابلیت چسباندن آگهی به دیجیکالا است.
یکی از ایرادات این پلت فرم این است که هنوز تبلیغات گستردهای برای آن انجام نشده و عده زیادی با خدمات آن آشنا نیستند.
5. ایسام
در اپلیکیشن و وبسایت ایسام میتوان به کالاهای مختلف نو و دست دوم مانند موبایل، لپتاپ، لباس، وسایل منزل، لوازم برقی، انواع خوراکی، ابزارآلات و … دسترسی داشت و به طور کلی این پلت فرم سیستم خدمات خرید، فروش و مزایده آنلاین است و هر فرد در هر جایی از کشور مشخصات کالای دست دوم، نو و یا در حد نو خود را شامل تصاویر و توضیحات آن برای فروش با قیمت ثابت یا به صورت مزایده ثبت میکند و شخص دیگری در سبد خرید ایسام خود همان کالا را خریداری میکند.
فعالیت در ایسام اعم از ثبتنام، خرید، شرکت در مزایده و ثبت کالا برای فروش کاملا رایگان است و تنها مبلغی به عنوان تعرفه ایسام بعد از خرید موفق از فروشنده دریافت میشود.
شرکت در مزایده نیز به این گونه است که خریداران قیمت پیشنهادی خود را اعلام میکنند و در صورت برنده شدن در مزایده، وجه کالا را به سایت ایسام پرداخت نموده و ایسام نیز وجه پرداخت شده خریداران را تا زمانی که آنها سفارش خود را به صورت رضایتبخش تحویل نگرفته باشند به امانت نزد خود نگه میدارد. به مدت 24 ساعت به خریدار فرصت داده میشود تا کالا را بررسی کرده و در صورت رضایت از خرید، با تایید صحت کالای دریافت شده مبلغ برای فروشنده قابل برداشت میشود. در غیر این صورت خریدار میتواند با ذکر دلایل منطقی وجه خود را پس بگیرد.
منبع درآمد این پلت فرم هم به این شکل است که در صورت رضایت خریدار و تأیید کالا، کارمزد مختصری از فروشنده کسر میشود و به منظور تامین هزینه ها به پلت فرم تخصیص می یابد به همین دلیل می توان گفت جزو بهینه ترین پلت فرم های موجود در این حوزه است.
مهمترین مزیت ایسام که باعث تمایز آن شده، مهلت ۲۴ ساعته تست است. مشتریان میتوانند تا ۲۴ ساعت بعد از دریافت خرید خود از ایسام، آن را تست کرده و اگر مشکل یا مغایرتی در آن وجود داشت، مبلغ پرداختی خود را پس بگیرند. همچنین ایسام دارای رابط کاربری قدرتمندی است که در دنیای دیجیتال امروز، یک مزیت مهم محسوب میشود.
یکی از ایرادات که اکثر کاربران این فروشگاه به آن وارد میکنند، قیمت نسبتا بالای برخی اجناس و رسیدگی کند به مشکلات مشتریان و فروشندگان است. بسیاری از فروشندگان از روند حل اختلاف ایسام گلایه دارند و این موضوعی است که حل آن میتواند باعث رضایت بیشازپیش مشتریان این پلتفرم شود.
6. دست 2
این پلتفرم در بین برخی از مردم شناخته شده است البته مقبولیت لازم را با توجه به عدم تبلغات کافی پیدا نکرده است. ثبت آگهی در این پلتفرم بسیار ساده و رایگان بوده و به دو صورت سیستم خرید و فروش امن و نیازمندی است. با انتخاب سیستم خرید و فروش امن، خریدار بایستی هزینه کالا را آنلاین پرداخت کند. در صورتی که کالای ارسال شده مورد تایید خریدار قرار بگیرد، مبلغ پرداخت شده از جانب خریدار به حساب فروشنده واریز میشود.
دستهبندی کالاها در این پلتفرم شامل پوشاک، وسایل نقلیه، لوازم خانگی، زیور آلات، وسایل الکترونیکی، لوازم ورزشی، بازی و سرگرمی، مشاغل و املاک میشود. که براساس حداقل و حداکثر قیمت امکان فیلتر دارد.
مهمترین مزیت این پلت فرم بسیار ساده و رایگان بودن آن است.
یکی از ایرادات این سایت عدم امکان فیلتر براساس شهر و استان است. از همین روی تا زمانی که آگهی را باز نکنید، نمیتوانید از محل آگهی دهنده مطلع شوید.
7. باما
کاربران این پلتفرم را براساس آیتمهای متنوعی مانند صفر یا کارکرده، نوع شاسی، برند کارخانه، قیمت، اقساطی و … میتوانید آگهیها را فیلتر کنند.
ثبت آگهی در این پلتفرم چهار مدل رایگان، استاندارد، پرسرعت و توربو دارد که هزینه آنها بین 390 تا 920هزار تومان است. تفاوت این مدلهای انتشار آگهی نیز به امکان پین در فیلترها و صفحه اول آگهیها، ارسال پیامک و ایمیل به خریداران (کاربران باما)، مدت انتشار آگهی، تعداد عکس، آمار بازدید و انتشار فوری باز میگردد.
در باما که دو نسخه سایت و اپ آن در دسترس است، در کنار کاربران حقیقی، نمایشگاهها، نمایندگیهای فروش و واردکنندگان نیز فعالیت میکنند و برای آگهی وسایل نقلیه، اطلاعات دقیقی از آن درج شده است.
مهمترین مزیت این پلت فرم اختصاصی بودن آن و تمرکز بر روی خرید فروش خودرو و موتور سیکلت است و در ضمن یکی از نکات جالب توجه باما، درج قیمت روز انواع خودروهای صفر است تا خریداران و فروشندگان بتوانند با اطلاعات بیشتری، اقدام به معامله نمایند.
یکی از ایرادات این سایت این است که به منظور استفاده از مدل های برنامه ریزی شده ی استاندارد، پرسرعت و توربو لازم است هزینه پرداخت شود.
باما نیز همانند دیوار، سرویسی برای کارشناسی خودروهای دست دوم دارد که «ماشینچی» نام دارد.
8. سایت Noon
این سایت یک بازار تجارت الکترونیک مستقر در امارات متحده عربی است که به دلیل داشتن طیف گستردهای از محصولات، از جمله لوازم الکترونیکی، پوشاک و لوازم جانبی مد و لوازم خانه و آشپزخانه، در میان کاربران محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این پلتفرم مکان فوقالعادهای برای معاملهی اجناس شماست .
مهمترین مزیت آن با توجه به طیف گسترده خدمات مقبولیت بین نسل جوان دارد.
یکی از ایرادات این سایت توسعه آن تنها در امارات متحده عربی است.
9. سایت مستر فرنیچر
این فروشگاه با تمرکز روی خرید و فروش محصولات دست دوم در دبی به خصوص در دسته بندی مبلمان فعال است و به شکل تخصصی در این زمینه فعالیت میکند؛ اگر قصد خرید یک محصول تخصصی از یک فروشگاه را دارید،
مهمترین مزیت آن تمرکز بر روی خدمات تخصصی مبلمان است.
یکی از ایرادات این سایت هزینه زیاد جهت ارسال آن است.
10. فیسبوک مارکت
بازار فیس بوک به عنوان یکی از سایتهای خرید دست دوم، در برنامه و وب سایت فیس بوک یکپارچه شده است. این پلتفرم بر خلاف سایر پلتفرمهای دست دوم مبتنی بر ارسال پیام به سایر کاربران است، مشتریان میتوانند درباره کالایی در منطقه خود به فروشنده پیام دهند و روشهای پرداخت و ارسال را ترتیب دهند، و هیچ هزینهای از فیسبوک دریافت نمیشود. این بازار برای پوشاک و کفش محبوب است اما میتوان از آن برای خرید اتومبیل و سایر اقلام مانند لوازم خانگی نیز استفاده کرد.
مهمترین مزیت آن ایجاد راه ارتباطی بین مشتری و فروشنده است. یکی از ایرادات این سایت این است که نمای کاربر نیاز به بهبود دارد.